Dienstverlening en samenwerking met de stad

Burgerzaken

bedragen x € 1 miljoen

realisatie

begroting

kostensoort

lasten 2021

baten 2021

lasten 2022

baten 2022

lasten 2023

baten 2023

lasten 2024

baten 2024

lasten 2025

baten 2025

lasten 2026

baten 2026

lasten 2027

baten 2027

personeel

4,4

5,0

0,1

5,5

5,7

5,7

5,8

5,8

inhuur

0,9

0,8

0,3

0,4

0,4

0,4

0,4

subsidie

1,4

1,5

1,6

1,5

1,5

1,6

1,6

inkoop

0,7

0,7

0,6

0,6

0,6

0,6

0,6

subsidieontvangst

0,2

belasting

3,2

3,5

3,6

3,9

4,0

4,1

4,1

afschrijving

0,3

0,3

0,1

0,1

0,1

0,1

0,1

voorziening

0,0

0,0

totaal

7,8

3,2

8,2

3,6

8,1

3,8

8,3

3,9

8,3

4,0

8,5

4,1

8,5

4,1

Met dit bedrag betalen we de activiteiten van de afdeling Burgerzaken.

Het grootste deel besteden we aan personeel voor het verstrekken van documenten
We betalen de kosten voor medewerkers die aan de balie bij Burgerzaken werken. Zij geven onder andere reisdocumenten, rijbewijzen en Verklaringen Omtrent het Gedrag (VOG) uit. Ook voltrekken zij huwelijken en houden zij ceremonies als mensen de Nederlandse nationaliteit krijgen (naturalisatieceremonie).

Daarnaast maken wij personeelskosten voor onze andere wettelijke taken
Het gaat om verschillende werkzaamheden.

  • We houden de Basisregistratie Personen (BRP) bij. In dit systeem staan de persoonsgegevens van inwoners van Nederland en van personen die Nederland hebben verlaten. Wij ontvangen aanvragen en meldingen voor bijvoorbeeld adreswijzigingen bij verhuizing en geboorte- en overlijdensmeldingen. Naast dat wij dit gebruiken zijn er ook andere organisaties die de gegevens in de BRP gebruiken, zoals pensioenfondsen, advocaten en notarissen. Als zij een uittreksel opvragen dan ontvangen wij geld daarvoor.
  • Ook kunnen mensen onder voorwaarden de Nederlandse nationaliteit bij ons aanvragen. Dit noemen wij naturalisatie. Wij toetsen tegen betaling of een burger in aanmerking komt voor naturalisatie.
  • Daarnaast behandelen wij briefadresaanvragen en doen wij adresonderzoeken. Bij briefadresaanvragen kunnen wij iemand inschrijven op een briefadres als diegene niet beschikt over een woonadres. Wij doen adresonderzoeken als wij informatie ontvangen dat gegevens in de BRP niet kloppen.

Verder houden een aantal medewerkers zich bezig met het bewaken van de kwaliteit van onze dienstverlening, beleid maken en zorgen dat onze archivering, informatiemanagement en de privacy van de burger op orde is.  

We maken ook ondersteunende kosten
Het gaat dan om juridische ondersteuning op het gebied van de Burgerzakenproducten. En om het beheer en onderhoud van de softwareapplicaties die de medewerkers van Burgerzaken voor hun werk nodig hebben.

Inwoners van Almere betalen leges voor het aanvragen van belangrijke persoonlijke documenten
Dit zijn voor ons inkomsten. Het gaat om documenten zoals paspoorten en rijbewijzen, maar ook geboorte- en overlijdensakten, huwelijks- en echtscheidingsakten en bewijs van inschrijving in Almere.

Wij betalen geld aan het Rijk (subsidie) als we documenten uitgeven
We zijn verplicht om voor sommige documenten bij te dragen in de materiaalkosten die het Rijk maakt en om de kwaliteit van de documenten te garanderen.

Deze pagina is gebouwd op 11/13/2023 16:22:59 met de export van 11/13/2023 16:12:01