Onderwijs

Ambitie

We werken aan een doorgaande ontwikkelingslijn van 0-27 jaar

​Om kinderen kansrijk, gezond en veilig op te laten groeien werken we samen met (voor)scholen en netwerkpartners aan meer samenhang en regie op onze wettelijke taken binnen onderwijs. Dit doen we via de nieuwe Lokaal Educatieve Agenda (LEA) 2024-2028. Een doorgaande ontwikkelingslijn van kinderopvang en voorschool tot en met hoger onderwijs is hierbij noodzakelijk. We werken er hard aan om deze ontwikkelingslijn te realiseren, het effect van dit beleid zal pas op de lange termijn zichtbaar zijn. Ondertussen ondersteunen we dit beleid via initiatieven zoals kwaliteitsimpulsen op voorscholen, versterken van taal via stedelijke taalaanpak en het Brede Scholenbeleid. In begin 2024 komt de nieuwe LEA naar de raad. De bijbehorende uitvoeringsagenda komt uiterlijk aan het einde van het eerste kwartaal van 2024 naar de raad.

Voortijdig schoolverlaters blijft een aandachtspunt

Het programma voortijdig schoolverlaters loopt nog door in 2024. Ondertussen schrijven we een nieuw programma, waarin we kijken hoe we samen met partners in de regio dit probleem aanpakken. Ook kijken we naar de subsidies die we verstrekken voor de uitvoering van het programma voortijdig schoolverlaters. Deze subsidies evalueren we. Hierbij kijken we naar welke effecten deze subsidies hebben, of dit past bij het beleid en of dit nog actueel is. De wereld verandert, behoeften veranderen ook dus moet ons beleid ook mee veranderen. Uiteraard betrekken we de raad bij dit proces, ook in het kader van het budgetrecht.

We blijven het Almeerse studentenleven ondersteunen

Almere wordt zo langzamerhand een echte studentenstad. Zo trekken we talent en reuring naar de stad. We leveren samen met onze partners een belangrijke bijdrage aan de aantrekkingskracht van Almere om talent aan te trekken, op te leiden en vast te houden. We blijven studentenverenigingen ondersteunen. De gemeente Almere, onderwijsinstellingen en Almere City Marketing maken samen in het eerste kwartaal van 2024 een programma om het studentenleven in Almere aantrekkelijk te maken De gemeente Almere ondersteunt de studentenverenigingen bij hun groei naar zelfstandigheid. Dit doen we met inhoudelijke en financiële ondersteuning. Het bestedingsplan en de planning worden in het eerste kwartaal van 2024 opgeleverd.

Ook leveren we een bijdrage aan de Almeerse Introductie (ALTO) en te ondersteunen in communicatie en huisvesting. Ook is er in 2024 budget om nieuwe locaties voor studentenverenigingen te realiseren. Het vinden van geschikte ruimte hiervoor in het centrum is lastig, we blijven hier samen met de verenigingen hard aan werken.

Het lerarentekort blijft een grote uitdaging

Het is de grootste bedreiging voor de kwaliteit van het onderwijs. We moeten helaas accepteren dat we het tekort niet kunnen oplossen. Er zijn veel externe factoren waar we weinig invloed op hebben. We proberen de gevolgen zoveel mogelijk te beperken. Zo werken we samen met de scholen aan het anders organiseren van onderwijs. Bijvoorbeeld door vakspecialisten les te laten geven, ook wanneer ze niet bevoegd zijn maar wel bekwaam. Ook hebben we het platform ‘andersomalmere.nl’ opgericht om scholen te koppelen aan professionals en vakdocenten, om tijdelijk gebrek aan leraren op te vangen. We zijn ook aan het lobbyen bij het rijk om de regels te veranderen en daarmee ons te helpen in de strijd tegen het lerarentekort.

Uiterlijk in het derde kwartaal van 2024 is de bestuurlijke regiegroep Noodplan Lerarentekort Almere zes keer bijeengeweest.  Hierin stemmen de gemeenten en schoolbesturen gezamenlijk af welke acties kunnen worden voortgezet, afgebouwd of geïntensiveerd om (de gevolgen van) het lerarentekort tegen te gaan.

Volwasseneneducatie en laaggeletterdheid

Het taalniveau van ongeveer 16% van de Almeerders tussen 16 en 65 jaar is onvoldoende om  zelfredzaam te zijn. Dat geldt voor mensen die anderstalig zijn, maar ook voor mensen die Nederlands als moedertaal hebben. Samen met een aantal taalscholen en andere aanbieders van taaltrajecten werken we aan verhoging van het taalniveau. De organisaties bieden cursussen en begeleiding bij taalvragen aan.

Er is een sterk taalnetwerk in de stad en er is (als proef in 2023) een onafhankelijk taalnetwerkcoördinator aangesteld. In 2023 hebben we vier extra taalinformatiepunten in de stad geopend, in totaal zijn er nu vijf.

In 2024 evalueren we de inzet van de taalnetwerkcoördinator en taalinformatiepunten zodat we een goede afweging kunnen maken over de voortzetting daarvan. Ook laten we via verschillende initiatieven zien dat we taal belangrijk vinden. Zo organiseren we de Almeerse taalweek, rijden we met de taalbus door de stad en hebben we het platform ‘taalinalmere.nl’.

In 2024 maken we de stap naar taalcursussen laagdrempeliger. Dit moet leiden tot minimaal 1.000 deelnemers aan de cursussen. Aan het einde van het tweede kwartaal van 2024 maken we hierover een eerste balans op. In het derde kwartaal organiseren we de Almeerse Taalweek. Daarin kunnen we ook nog extra aandacht vestigen op ons taalaanbod. Op basis van bezoekersaantallen en doorverwijzingen stellen we in het eerste kwartaal van 2025 vast hoe groot de rol van de taalinformatiepunten is geweest in het vergroten van het bereik.

We hebben aandacht voor onderwijshuisvesting in de bestaande en de nieuwe stad

Almere is inmiddels zo oud dat bestaande gebouwen extra onderhoud of vernieuwing nodig hebben. Dit geldt ook voor schoolgebouwen.

Ondertussen staat de stad niet stil en komen er ook nieuwe gebouwen bij. Bij de ontwikkeling van deze nieuwe gebouwen kijken we of het mogelijk is om deze multifunctioneel te maken. Zodat een school bijvoorbeeld ook kan functioneren als buurthuis. Dit bevordert samenhang in een wijk, bespaart kosten en zo blijft er meer ruimte over om bijvoorbeeld woningen te bouwen.

Ook kijken we in 2024 naar onderwijshuisvesting in het algemeen. We ontwikkelen een huisvestingsplan om onze ambities voor passend onderwijs te realiseren. We onderzoeken hoeveel vierkante meters aan onderwijsfaciliteiten er naar verwachting nodig gaan zijn in Pampus.

In 2024 leveren de gemeente, de schoolbesturen, JGZ Almere en de stedelijke onderwijsvoorzieningen een document op waarin wordt aangegeven wat inclusief onderwijs betekent voor de onderwijshuisvesting. Het eerste half jaar van 2024 besteden we aan overleg hierover met het onderwijs en de JGZ. Na de zomervakantie van 2024 gaan we het document schrijven. Dit document is input voor een gezamenlijk, binnen de huidige verordening passend kader dat inclusieve huisvesting en inclusieve onderwijsvoorzieningen stimuleert en faciliteert. Dit kader moet in 2027 gereed zijn.

Voordat de raad de Programmabegroting 2025 ontvangt, krijgt de raad een actuele versie van het Integraal Huisvestings Plan (IHP).

Doelstellingen bij dit programma

  • In begin 2024 komt de nieuwe LEA naar de raad. De bijbehorende uitvoeringsagenda komt uiterlijk aan het einde van het eerste kwartaal van 2024 naar de raad.
  • We evalueren in 2024 alle subsidies omtrent voortijdig schoolverlaters.
  • In het eerste kwartaal van 2024 leveren we een plan op waarmee we het studentenleven en de aantrekkelijkheid als studentenstad bevorderen.
  • Uiterlijk in het derde kwartaal van 2024 is de bestuurlijke regiegroep Noodplan Lerarentekort Almere zes keer bijeengeweest. Hierin stemmen de gemeenten en schoolbesturen gezamenlijk af welke acties kunnen worden voortgezet, afgebouwd of geïntensiveerd om (de gevolgen van) het lerarentekort tegen te gaan.
  • In 2024 maken we de stap naar taalcursussen laagdrempeliger. Dit moet leiden tot minimaal 1000 deelnemers aan de cursussen.
  • In 2024 leveren de gemeente, de schoolbesturen, JGZ Almere en de stedelijke onderwijsvoorzieningen een document op waarin wordt aangegeven wat inclusief onderwijs betekent voor de onderwijshuisvesting.
  • Voordat de raad de Programmabegroting 2025 ontvangt, krijgt de raad een actuele versie van het Integraal Huisvestings Plan (IHP).

Lasten & baten

57.372

5,1 %

19.666

1,8 %

Deze pagina is gebouwd op 11/13/2023 16:22:59 met de export van 11/13/2023 16:12:01