Paragrafen

Lokale heffingen

Maatregelen en afspraken

Wij hebben de wettelijke taak om huishoudelijk afval in te zamelen. Wij maken hier kosten voor. Inwoners betalen hieraan mee via de afvalstoffenheffing. Wij willen afval zo goed mogelijk scheiden. Dit helpt om zo min mogelijk restafval te krijgen. Het verwerken van restafval kost ons namelijk veel geld. Om dit te bereiken zijn er verschillende afspraken gemaakt over het scheiden van afval. De hoeveelheid restafval is de afgelopen tien jaar in Almere al sterk afgenomen, maar uit cijfers blijkt dat voortzetting van de huidige inzamelsystematiek niet leidt tot een sterke verdere daling van het aantal kilo restafval.

We zijn druk bezig met het invoeren van het nieuwe afvalinzamelingssysteem 

Hierdoor hoeven inwoners hun plastic, metaal en drankverpakkingen niet meer apart te scheiden. Dit mag bij het restafval. Dit wordt dan later door een machine van elkaar gescheiden. Dit zorgt ervoor dat we verschillende soorten afval beter kunnen scheiden en minder restafval overhouden. Wat weer goed is voor het milieu.

We werken aan een schoon en duurzaam Almere 

We zetten in op het tegengaan van afvaldumpingen via onze ‘Schone Straat Strategie’. We voeren sinds 2022 pilots uit in de stad met als doel een schoon Almere. Voorbeelden hiervan zijn: het adopteren van een (ondergrondse) containerplek en aanleggen van containertuinen. We gaan door met duurzame oplossingen die werken en rollen deze in 2024 verder uit over de stad. 

Van afval naar grondstof 

Dit is een andere manier van kijken naar afval. Vaak kunnen we veel dingen die in ons (grof)afval zitten nog repareren of uit elkaar halen om te gebruiken als grondstof voor iets anders. We proberen dit te doen in ons Circulair Ambachtscentrum. In 2024 gaan we het Circulair Ambachtscentrum verder ontwikkelen. Met als doel meer hergebruik van producten, hoogwaardiger recycling en minder afval

We maken bij het tarief onderscheid maken in één- en meerpersoonshuishoudens

Uw raad heeft daarvoor de motie ‘Verschil afvalstoffenheffing één- of meerpersoonshuishouden per 1 januari 2022’ (RG-224/2021) aangenomen. Daarbij is afgesproken dat eenpersoonshuishoudens vanaf 2022 € 20 minder betalen dan meerpersoonshuishoudens. Op basis van de tarieven voor 2024 is dat verschil opgelopen naar € 22,54.

We streven er naar dat eenpersoonshuishoudens uiteindelijk nog maar 85% gaan betalen van het tarief meerpersoonshuishoudens

Dat is zo afgesproken in de motie. Om dit te bereiken zullen we toekomstige besparingen (tariefsverlagingen) gaan verwerken in het tarief van de éénpersoonshuishoudens (1PH). Maar in de tussentijd zorgen we er wel voor dat dit niet leidt tot een verhoging van het tarief voor een meerpersoonshuishouden (MPH). Zodra we onze doelstelling hebben bereikt, zullen we dit verschil in tarieven in stand houden. En gaan we tariefsaanpassingen in beide tarieven verwerken. We zullen beide tarieven jaarlijks wel bijstellen op loonprijsontwikkelingen. In het afgelopen jaar hebben zich geen besparingen voorgedaan.

omschrijving

in %

bedrag

rekentarief

tarieven

per object

1PH

MPH

(opbrengst obv) tarief 2023

33.887.400 

406,01

390,84

411,92

a. CAO afspraken over 2023

1,30%

493.700

5,46

5,26

5,54

b. loonprijsontwikkelingen volgens CPB MEV 

4,91%

1.792.300

19,82

19,08

20,11

c. meerkosten na scheiding PMD+

0,70%

249.600

2,76

2,66

2,80

Subtotaal maatregelen/afspraken

6,91%

2.535.600

28,04

26,99

28,45

tarief afvalstoffenheffing 2024

434,05

417,83

440,37

 

Tariefdifferentiatie

We hebben de tarieven voor een éénpersoonshuishouden en een meerpersoonshuishouden op basis van de motie uitgewerkt. Uit onze gegevens blijkt dat ongeveer 28% van de woonruimten, met een woonfunctie bestaat uit éénpersoonshuishoudens. En 72% uit meerpersoonshuishoudens en/of een woonruimte waarop meerdere personen staan ingeschreven. Op basis van deze onderverdeling komen wij nu uit op een tarief van € 417,83 voor een éénpersoonshuishouden. En € 440,37 voor een meerpersoonshuishouden.

Kostendekkendheid tarief

In onderstaande tabel hebben wij de kosten en opbrengsten van de afvalstoffenheffing in beeld gebracht. Zoals uit onderstaande tabel blijkt is de afvalstoffenheffing niet kostendekkend. Dit betekent dat wij meer kosten maken dan dat wij aan inkomsten hebben uit de afvalstoffenheffing. Dat komt doordat wij de:

    • kwijtschelding van de afvalstoffenheffing niet volledig in het tarief verwerken;
    • aanloopkosten voor een nieuw afvalinzamelsysteem voorfinancieren uit de algemene middelen.

bedragen: opbouw van het tarief x € 1,- ; en bedrag x € 1 miljoen

rubricering

opbouw

kosten

Tarief

bedrag

2023

stijging

2024

personeelskosten stadsreiniging

111,26

12,02

123,28

11,17

personeelskosten overige afdelingen

9,75

1,01

10,76

0,97

afvalinzameling en verwerking

194,48

7,50

201,98

18,27

recycling perrons

19,95

-0,70

19,25

1,74

compensabele btw

44,82

1,57

46,39

4,19

subtotaal lasten

380,26

21,40

401,66

36,34

kwijtschelding via tarief

9,68

0,54

10,22

0,92

kwijtschelding - niet via tarief

20,51

0,00

20,51

1,85

dubieuze debiteuren

3,72

0,21

3,93

0,36

Overhead

38,62

2,35

40,97

3,71

aanloopkosten nieuw afvalinzamelsysteem – niet via tarief

20,60

0,00

20,60

1,86

subtotaal lasten

473,39

24,50

497,89

45,05

opbrengsten afvalstoffenheffing

-406,01

-28,04

-434,05

-36,43

opbrengsten restfracties

-29,26

3,54

-25,72

-2,61

subtotaal lasten/baten taakveld

38,12

0,00

38,12

3,48

percentage kostendekkendheid

91%

100%

92%

91%

aantal woonruimten, met een woonfunctie

90.428

 

Deze pagina is gebouwd op 11/13/2023 16:22:59 met de export van 11/13/2023 16:12:01