We hebben in 2023 de digitaliseringsvisie Almere gepresenteerd
Ons doel is om in 2030 optimaal de kansen die digitalisering ons biedt te benutten. Dit om inwoners gezond en veilig te laten wonen, ondernemers een gunstig vestigingsklimaat te bieden, om te zorgen voor interessant werk voor onze medewerkers en voor een duurzaam gezonde organisatie. We gaan dit doorlopend doen door onze diensten en activiteiten te vernieuwen en te verbeteren met behulp van data en digitalisering.
Om deze visie te kunnen waarmaken hebben we een digitaliseringsstrategie vastgesteld. Hierin hebben we 3 thema’s benoemd en concrete projecten om onze ambities te kunnen waarmaken.
Ambitie 1: we zijn een partner in vernieuwen
Samen met inwoners, ondernemers en partners vinden we innovatieve oplossingen voor de ontwikkeling van de stad en voor een betere dienstverlening. Dit gaan we doen door met meerdere projecten aan de slag te gaan, zoals een nieuwe applicatie ‘beheer openbare ruimte’. Hierin willen we, in de toekomst, alle objecten in de openbare ruimte digitaal onder brengen. Zo kunnen we een betere planning maken voor ontwikkelingen in de stad. Daarnaast ontwikkelen we de ‘digitale maquette’ (digital twin) in 2024 door. Dit is een soort digitale '3D kopie’ van de stad waarbij we slim gebruik maken van informatie over bijvoorbeeld wonen, verkeer, economie, etc. Ook gaan we aan de slag met het programma ‘Vervangen Afval Systeem’. We maken de dagelijkse werkzaamheden van onze medewerkers hiermee makkelijker. En het maakt onze stad schoner en duurzamer.
Ambitie 2: we bieden persoonlijke, toegankelijke en proactieve dienstverlening aan voor iedereen
Oftewel ‘Persoonlijk en gepersonaliseerd’. We bieden persoonlijke en toegankelijke dienstverlening voor iedereen. Dit bereiken we door digitalisering en standaardisering waar het kan, en maatwerk te bieden waar het nodig is. In 2024 gaan we met verschillende projecten aan de slag om dit te bereiken. Zoals de ‘omnichannel aanpak’: we brengen de verschillende communicatiekanalen bij elkaar (mail, telefoon, balie, etc.) zodat de klant direct geholpen kan worden. Daarnaast gaan we in 2024 aan de slag met het standaardiseren van de bedrijfsprocessen van de afdeling Belastingen. Voor inwoners en ondernemers gaan we formulieren digitaliseren, daarmee verbeteren we toegankelijkheid, veiligheid en inclusiviteit. We ontwikkelen alles vanuit de blik van de eindgebruikers, onze inwoners.
Ambitie 3: we zijn flexibel, wendbaar en betrouwbaar
We zijn ‘slim in de basis’. Hiermee zorgen we ervoor dat we slim gebruik maken van technologie en data. We besteden ook aandacht aan digitale vaardigheden van gebruikers. We moderniseren de dienstverlening aan medewerkers en inwoners van de gemeente, als een doorlopend proces waar we ook in 2024 aan doorwerken. Op dit moment is onze IT grotendeels in beheer bij Fujitsu. In 2024 eindigt ons contract met Fujitsu. Naar aanleiding hiervan zijn we het programma ‘cloud & sourcing’ gestart, waarin we afscheid nemen van maatwerk leveranciers, en over gaan naar moderne, gestandaardiseerde internet-oplossingen. Dit zorgt voor een toekomstbestendige IT-omgeving die stabiel, veilig en flexibel is. Ook werken we aan de digitale implementatie van de ‘Wet Open Overheid’ en vernieuwen we het ‘gebruikersbeheersysteem’. Zo voldoen we aan alle moderne eisen wat betreft informatieveiligheid en openbaarheid.